Odpověď spolku OBRAZ ohledně chovu slepic

16. 8. 2018

Email Pavla Buršíka ze dne 13. srpna 2018

Předmět:Výzva holdingu Agrofert - Kampaň proti klecovým vejcím

Dobrý den,

oslovuji Vás jakožto koordinátor kampaně proti klecovým vejcím organizace OBRAZ – Obránci zvířat.

OBRAZ v současnosti komunikuje s představiteli nejvýznamnějších obchodních a restauračních řetězců a potravinářských firem v naší zemi ohledně postupného přechodu k vejcím z bezklecových chovů. Mnohé firmy se již k tomuto závazku přihlásily a připravují se na přechod k odběru a používání výhradně vajec z bezklecových chovů, v Česku například společnosti TESCO, Globus, Lidl, Kaufland a další obchodní, restaurační a hotelové řetězce či potravinářské firmy.

Trend přechodu od vajec z klecových chovů je celosvětový a Česko není výjimkou. Přechod k vejcím z alternativních chovů prosazuje mimo jiných globálně úspěšná iniciativa Open Wing Alliance, jejíž jsme hrdou součástí.
Rádi bychom Vás požádali, aby také Vaše společnost Agrofert společně s dceřinými společnosti veřejně přijala závazek prodávat a používat výhradně vejce z bezklecových chovů. Některé firmy sdružené ve Vašem holdingu jsou zároveň producenty vajec, proto by také dávalo smysl, aby se tento závazek vztahoval i na postupné uzavírání, respektive přebudovávání klecových chovů na bezklecové. Takovýto závazek bychom velmi rádi medializovali na na našem webu a na sociálních sítích.
Nedávno jsme za velkého zájmu a pobouření veřejnosti uveřejnili investigativní záběry z klecových chovů. Tyto záběry, stejně jako řada studií, dokládají, že klece poskytují slepicím, vzhledem k jejich přirozeným potřebám, zdaleka nejhorší životní podmínky. Průzkum veřejného mínění, který vypracovala agentura Median, zároveň dokazuje, že drtivá většina Čechů patří mezi odpůrce chovu slepic v klecích.
Byl by někdo z Vaší společnosti v následujících týdnech k dispozici ke schůzce a prodiskutování této záležitosti? Ocenili bychom možnost navázat smysluplný dialog. Rádi se s Vámi setkáme ve Vaší centrále při nejbližší možné příležitosti.
Předem děkuji za Vaši odpověď.

S pozdravem

Pavel Buršík
Koordinátor kampaně proti klecovým vejcím Jak to snáší?tiskový mluvčí
OBRAZ - Obránci zvířat, z. s.

 

Odpověď koncernu AGROFERT ze dne 16. srpna 2018

Vážený pane Buršíku,

děkujeme Vám za zprávu. Jak sám píšete, proběhla z Vaší strany nejprve kampaň v médiích, pak Vámi zadaný výzkum a nyní máte zájem se sejít. Při vší úctě k Vám – nemáme o schůzku zájem. Důvodů je několik:

1) píšete, že se Vám nelíbí klecové chovy. Obohacené klece byly zavedeny mj. na základě požadavků organizací, jež se zabývají právy zvířat. Firmy do nich investovaly stovky milionů korun. Nyní se to Vaší organizaci nelíbí. Tento přístup je poněkud nevěrohodný. Zejména s vědomím, že chov v obohacených klecích je pro slepice rozhodně lepší než chov v halách. A to i s ohledem na kvalitu či bezpečnost vajec.

2) Vaše organizace nejprve vytvoří dehonestující reportáž se záběry kdoví odkud, které připíše mj. jedné z našich provozoven, a poté, co vyvolá hysterii mezi veřejností, tak se teprve chce sejít a jednat? To považujete za seriózní? Vypadá to spíš jako laciné vydírání a toho se my  účastnit nebudeme.

3) místo obohacených klecí údajně preferujete halový chov. Avšak z Vašich webových stránek plyne, že ani chov v halách, ani bio chov na farmách není dost dobrý. Závěrem tedy je, že lidé zřejmě nemají vejce jíst vůbec. Váš vzkaz je v tomto ohledu jasný.

4) výzkum, který jste si zadali a byl včetně dotazů i jejich pořadí zjevně vytvořen na míru Vaší kampani, dává odpovědi, které by dokázal odhadnout téměř každý ještě před samotným zahájením výzkumu. Nelze se tedy divit, že nezazněly třeba otázky jako „Souhlasíte s vyšší cenou vajec o jednotky korun, pokud skončí chovy slepic v obohacených klecích?“ či případně „Budete kupovat výhradně tuzemská dražší vejce z halových chovů a nikoliv levnější polská vejce z klecových chovů?“ Je to pochopitelné – výsledky výzkumu by Vás asi moc nepotěšily a nehodily by se Vám do celé kampaně.

5) je zvláštní, že Vám vadí tuzemské chovy slepic v obohacených klecích, které jsou pod veterinární kontrolou, ale absolutně Vás nezajímají dovozy vajec ze zahraničí, kde v roce 2018 leckde nejsou všechny chovy převedeny ani na obohacené klece (což měly být už v roce 2012). Mj. proto jsou tato vejce levná a zákazníci je rádi kupují. Co myslíte – co by se stalo, kdyby vejce z ČR skokově ze dne na den podražila? Odkud by byla vejce v nákupních košících spotřebitelů?

Výše uvedených pět bodů nás tedy vede k přesvědčení, že je schůzka s Vámi bezpředmětná. Máte jakýsi pohled na věc, který je pro české producenty vajec likvidační a podpořil by pouze import levněji vyrobených vajec ze zahraničí. Náš postoj je konzistentní. Dodržujeme legislativu, naše chovy jsou pod veterinární kontrolou a spotřebitelům nabízíme kvalitní vejce vyrobená podle platných směrnic Evropské unie. Ctíme Váš názor, ale Vaší organizací a její kampaní se vydírat nenecháme.

Abychom učinili férovému přístupu zadost, tak Váš email a naši odpověď zveřejníme, aby nedošlo k nějakému nedorozumění či k dezinterpretacím.

Přeji Vám pěkný den. S pozdravem

Karel Hanzelka

PR manažer, tiskový mluvčí