
 

Jedn. identifikátor 282867-RRTV 
Naše č. j.  RRTV/14350/2018-bur 
Sp. zn. RRTV/2018/678/onz  
Zasedání Rady   12-2018/poř. č. 43 
Vyřizuje: Analytický odbor 
Datum, místo 17. 7. 2018, Praha 
 
 
Odpověď na stížnost 
 
 
 
Vážení,  

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) projednala na svém 12. zasedání, 
konaném dne 17. července 2018, Vaši stížnost na provozovatele vysílání Česká televize. 

Společnost Agrofert, a.s. zaslala Radě na vědomí stížnost směřovanou Radě České televize, 
v níž kritizuje přístup veřejnoprávního média k Agrofertu. Ve stížnosti se mj. uvádí, že „pokud je 
zjištěno jakékoliv podezření na pochybení, je jedno, že ke stejnému pochybení došlo i u mnoha 
dalších subjektů, vždy se poukáže pouze na Agrofert, protože se chce sdělit, že pochybil 
Agrofert.“ Jako příklad uvádíte reportáž Malé dotace pro velký Agrofert v pořadu Reportéři ČT ze 
dne 11. června 2018. Jste přesvědčeni, že Česká televize není nezávislým médiem, a v případě 
Agrofertu rozhodně neposkytuje objektivní informace. 

Stížnost se týká reportáže Malá dotace pro velký Agrofert, která byla odvysílána v rámci pořadu 
Reportéři ČT dne 11. června 2018 od 22:05 hodin na programu ČT1.  

Z podnětu Vaší stížnosti byla zpracována analýza reportáže a Rada se věcí zabývala na svém 
zasedání. Je nutno konstatovat, že v mediálním příspěvku dostaly prostor všechny zúčastněné 
strany kauzy. Pořad Reportéři ČT žánrově spadá pod publicistiku. Podle judikatury správních 
soudů, zejména podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. května 2010, č. j. 3 As 
6/2010-71, je účelem pořadů politicko-publicistických, na rozdíl od zpravodajství, informace 
komentovat a hodnotit.  

Připomeňme v daném kontextu např. rozsudek Městského soudu v Praze ve věci sp.zn. 10 Ca 
263/2009: „S poukazem na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva Lingens či Oberschlick 
proti Rakousku, 1990, soud konstatuje, že zatímco existence skutečností může být prokázána, 
pravdivost hodnotových soudů není dokazatelná. Požadavek dokázat pravdivost hodnotového 
soudu nelze splnit a sám o sobě porušuje svobodu názoru, která je základní součástí práva 
chráněného článkem 10 Úmluvy. V podmínkách České republiky jde o zachování politických práv 
zakotvených v čl. 17 Listiny základních práv a svobod, mezi něž patří zejména svoboda projevu 
a právo na informace (odst. 1), přičemž cenzura je nepřípustná (odst.3). Lze sice namítat, že ani 
svoboda projevu či právo na informace nemohou být neomezené, avšak k jejich omezení může 
dojít toliko zákonem (odst. 4). V ust. 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. ukládá zákonodárce 
provozovateli vysílání povinnost zajistit, aby v konkrétně vymezených typech pořadů 
(zpravodajských a politickopublicistických) bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména, 
aby nedocházelo k jednostrannému zvýhodňování politických stran či hnutí, popřípadě jejich 
názorů či názorů jednotlivých skupin veřejnosti (s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 
politickém a společenském životě). Smyslem daného ustanovení je tedy uložení povinnosti 
provozovateli vysílání chovat se tak, aby nedocházelo v konkrétním pořadu k porušení rovnosti 
politických stran či hnutí, a to jejich jednostranným zvýhodňováním. Toto ustanovení však 
nepostihuje hodnotové soudy, které byly obsaženy v redakčních komentářích. Nelze 
akceptovat skutečnost, aby za obsah hodnotového soudu obsaženém v komentáři 

AGROFERT, a.s. 
Pyšelská 2327/2 
149 00  Praha 4 



redaktora či redaktorky byla uložena veřejnoprávní sankce. Hodnotový soud obsažený v 
komentáři je vždy vyjádřením určitého názoru, jehož sankcionování by ve svém důsledku 
znamenalo omezení svobody projevu či projev cenzury, která je nepřípustná.“ 

K Vaší výhradě, že se ČT vždy zaměřuje pouze na Agrofert, se Rada ze své pozice nemůže 
vyjádřit. Volba témat je věcí redakčního rozhodnutí. 

Pokud se určitý subjekt cítí poškozen odvysílaným obsahem, je na místě uplatnit prostředky 
soukromoprávní ochrany. 

Rada coby ústřední správní úřad v rámci své kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) zákona 
č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 
(dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), rozhodla v souladu s ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona 
č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění, ve věci možného 
přestupku spáchaného odvysíláním reportáže Malá dotace pro velký Agrofert v pořadu 
Reportéři ČT, 11. 6. 2018 od 22:05 hodin na programu ČT1, že věc odkládá. 

S pozdravem 
 
 
Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 


		2018-07-24T21:55:28+0200


		2018-07-24T21:55:56+0200




