
 
 

 

obchodní firma: AGROFERT, a.s.            IČO: 26185610     tel.: +420 272 192 111 
adresa sídla: Pyšelská 2327/2, Chodov, 149 00 Praha 4    e-mail: agrofert@agrofert.cz 
zápis v obchodním rejstříku: pod sp. zn. B 6626/MSPH    ID datové schránky: xftccth 
začlenění do koncernu: člen koncernu AGROFERT (řídící osoba)   internetové stránky: www.agrofert.cz  
 

         

 

 

 
Rada Českého rozhlasu 
Český rozhlas 
Vinohradská 12 
120 99 Praha 2 
 
 
V Praze dne 15. prosince 2017 
 
 
 
Věc:  Stížnost na manipulativní informace o koncernu AGROFERT ve vysílání stanice  
  Radiožurnál 
 
 
Vážení členové Rady Českého rozhlasu, 
 
dne 28. listopadu 2017 byla na stanici Český rozhlas 1 – Radiožurnál odvysílána série příspěvků 
redaktora Janka Kroupy o údajném neoprávněném hospodaření společnosti AGROFERT na pozemcích 
bez známého vlastníka. Téma se objevovalo ve vysílání opakovaně po celý den, od hlavních ranních 
zpravodajských relací až po podvečerní pořad Dvacet minut Radiožurnálu. Jsme přesvědčeni, že 
jediným cílem těchto nepravdivých a hrubě manipulativních příspěvků bylo poškodit koncern 
AGROFERT a současně jeho někdejšího akcionáře Andreje Babiše. Přinejmenším zarážející je pak 
skutečnost, že zcela zjevně manipulativní kampaň se odehrála v médiu veřejné služby a za peníze 
rozhlasových koncesionářů. Jistě se shodneme, že Český rozhlas by měl především vycházet z faktů, a 
nikoliv tendenčně manipulovat míněním svých posluchačů. O nezaujatosti výše uvedených příspěvků 
ostatně dle veřejných zdrojů vyjádřila pochybnosti i sama Rada Českého rozhlasu a generální ředitel 
Českého rozhlasu René Zavoral na schůzi Rady dne 29. 11. 2017.       
 
Tímto proto podáváme stížnost na naprosto neobjektivní, nepravdivé a zavádějící informování ze 
strany stanice Radiožurnál, jejího redaktora Janka Kroupy a dalších ve věci zainteresovaných redaktorů. 
Svými rozhlasovými příspěvky a svým dalším navazujícím vystupováním redaktor Kroupa opakovaně 
poškodil dobré jméno koncernu AGROFERT. Za skandální a nepřijatelnou považujeme skutečnost, že 
jsme byli Českým rozhlasem opakovaně křivě nařčeni z páchání nezákonné činnosti. Je překvapující, 
kam až jsou schopni někteří jinak kvalitní novináři ve své nenávisti vůči osobě Andreje Babiše zajít.  
 
Věcně k problematice obhospodařování pozemků bez známého majitele uvádíme následující:  
 

 Redaktor Kroupa téma prezentuje tak, že jde o problém AGROFERTu. Upozorňujeme, že 
dle vyjádření Agrární komory ČR jsou v České republice obhospodařovány stovky tisíc 
hektarů s neznámým či neurčitým vlastníkem. Koncern AGROFERT jako celek má na tomto 
podíl ve výši zhruba 1500 hektarů. Přesto se Janek Kroupa zaměřil jen a výhradně na 
koncern AGROFERT, a to s využitím analytického týmu Českého rozhlasu. Téma bylo 
následně prezentováno tak, že jde o problém především AGROFERTu. To je nepřijatelnou a 
lživou zkratkou, která je navíc dodnes zveřejněna v nezměněné podobě na serveru 
iRozhlas.cz (zde: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/agrofert-dotace-holding-
zemedelstvi-puda_1711280600_jra). 

 

mailto:agrofert@agrofert.cz
http://www.agrofert.cz/
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/agrofert-dotace-holding-zemedelstvi-puda_1711280600_jra
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/agrofert-dotace-holding-zemedelstvi-puda_1711280600_jra


2 / 3 
 
 

 Nepřísluší nám jakkoli komentovat politické dění, nicméně nelze opomenout fakt, že téma 
bylo zjevně účelově zařazeno do vysílání v den, kdy měl náš bývalý akcionář Andrej Babiš 
převzít od prezidenta republiky pověření k sestavení nové vlády. Janek Kroupa tvrdí 
(například pro server Echo24.cz), že reportáž mohl uveřejnit teprve v úterý 28. 11. 2017, 
jelikož mu AGROFERT údajně odpověděl až v pátek 24. 11. 2017. Jako důkaz jeho 
nepravdivého tvrzení zasíláme v příloze kopii e-mailu s odpověďmi na dotazy, které Janku 
Kroupovi zaslalo tiskové oddělení společnosti AGROFERT, a to již ve středu 22. 11. 2017 po 
poledni. 

 

 Informace, prezentované Jankem Kroupou, byly hrubě zkresleny a redaktor jimi 
manipuloval tak, aby v posluchačích a čtenářích vyvolal dojem, že se koncern AGROFERT 
dopouští nezákonné činnosti. Příkladem budiž tvrzení redaktora Kroupy, že koncern 
AGROFERT obhospodařuje 3700 hektarů půdy bez známého vlastníka, k čemuž se měl 
koncern AGROFERT doznat svojí odpovědí. Je veřejně známé i dostupné (například 
z informací na webu www.agrofert.cz), že koncern AGROFERT obhospodařuje necelých 110 
tisíc hektarů půdy, přičemž 1,5 % z této plochy tvoří tedy něco přes 1500 hektarů. V tomto 
duchu jsme Janku Kroupovi také odpověděli v rámci jeho dotazů. Redaktor však toto zcela 
účelově zanedbal. 

 

 Janek Kroupa dále v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu říká: „Radiožurnál oslovil řadu 
právníků a specialistů na dotace, aby posoudili, co vlastně neoprávněné hospodaření 
znamená. Jedním z nich je i advokát Václav Vlk.“ Není ovšem bez zajímavosti, že advokát 
Vlk je panem Kroupou citován vždy jako první a od počátku v příběhu figuruje, přičemž ten 
samý advokát zastupuje zemědělce Bohumíra Radu, s nímž společnosti koncernu 
AGROFERT dlouhodobě vedou několik soudních sporů. A advokát Vlk v těchto sporech 
aktivně vystupuje. Těžko pak tedy věřit, že redaktorovi Kroupovi poskytne nestranné 
stanovisko – spíše naopak. Ke všemu je zarážející, že mezi tisícovkami českých advokátů 
osloví redaktor Kroupa právě advokáta Vlka. Bohumír Rada nad to aktivně v médiích 
vystupuje proti bývalému akcionáři koncernu AGROFERT Andreji Babišovi, což, jak jistě 
uznáte, nelze společně s načasováním odvysílání považovat za náhodu. 

 

 Je současně zarážející, že tak zkušený redaktor, jakým je ředitel zpravodajství ČRo Jan 
Pokorný, dal prostor k prezentaci tak hrubě zkreslenému a zjevně politicky zaujatému 
informování ze strany Janka Kroupy. 

 
Pro vysvětlení ještě doplňujeme: situace, kdy u pozemků (ale i dalších nemovitých věcí) není znám 
vlastník či je neznámý pouze jeden z několika spoluvlastníků, popřípadě je vlastník znám, ale není s ním 
možné navázat kontakt, je relativně častá. Důvodů, proč tomu tak je, může být celá řada – pozůstatek 
někdejší kolektivizace, nedodržené restituce nebo nedokončené pozemkové úpravy, zejména též 
nedokončená evidence vlastnictví půdy v České republice. Zemědělců, kterých se uvedený problém 
týká, je mnoho. Jistě však není ve veřejném zájmu, aby pozemky zatížené uvedenou situací zůstaly 
ležet ladem, neboť zemědělská půda není totéž, co například pohozená almara. Pozemky 
s neidentifikovatelným vlastníkem není možné přirovnávat ani k opuštěné budově, jak to učinil Janek 
Kroupa, podpořen právním názorem advokáta Václava Vlka. K vlastnictví zemědělské půdy se totiž váže 
zákonná povinnost se o tuto půdu starat a nevystavovat okolní pozemky ohrožení a škodě v důsledku 
šíření invazivních rostlin atd. 
 
Pokud jde o související problematiku pobírání dotací, právní stav umožňuje pobírat dotace na půdu, na 
které zemědělec hospodaří. Rozhodující pro přiznání dotace je stav v evidenci LPIS (v této evidenci 
nejsou zapsáni vlastníci, ale zemědělci, kteří na půdě hospodaří). Pro oprávněnost výplaty dotací tedy 
není určující právní vztah žadatele o dotaci k zemědělskému pozemku. 
 
 

http://www.agrofert.cz/


3 / 3 
 
 

 
Výše uvedené nás vede k tomu, že nemůžeme postupovat jinak a jsme nuceni podat stížnost na 
opakované tendenční příspěvky Janka Kroupy, které vážně poškodily jméno koncernu AGROFERT a 
jeho společností v očích veřejnosti. Vynášet soudy jistě není rolí Českého rozhlasu, stejně jako 
bezprecedentně poškozovat jméno soukromých společností. Žádáme tímto členy Rady Českého 
rozhlasu, aby se příspěvky Janka Kroupy a jeho vystoupením v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu 
zabývali, jelikož zcela jistě došlo k porušení zákonných ustanovení a dokumentů, kterými by se Český 
rozhlas měl řídit (zejména zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu a Kodex Českého rozhlasu). 
 
Média veřejné služby se jistě mají mimo jiné zabývat i investigativní žurnalistikou a informovat 
veřejnost o dění v České republice, ale záměr redaktora Kroupy byl v tomto případě jiný a jasně 
poškozující. Pokud si tedy Český rozhlas zakládá na nestrannosti a nezávislosti, jak deklaruje v 
preambuli svého Kodexu, a jestliže hodlá dodržovat čl. 1.3 Kodexu, tj. pečlivě posuzovat, zda pořady či 
jejich části nesměřují k prosazování obchodních nebo politických zájmů, a pokud dle čl. 6.6 Kodexu 
chce dbát na přesnost a nestrannost, spočívající ve zjišťování a ověřování skutečnosti, a plnit řádně 
další své povinnosti, měl by se shora popsaným přístupem pana Kroupy vážně zabývat. 
 
Žádáme proto Český rozhlas, aby zveřejnil omluvu za výše uvedené příspěvky, uvedl na pravou míru 
informace na svém portálu iRozhlas.cz a přestal tématem obhospodařování pozemků s nejasným 
vlastníkem mediálně napadat koncern AGROFERT, jelikož jde o zavádějící a nepravdivá tvrzení. Žádáme 
o zveřejnění omluvy v rámci vysílání Českého rozhlasu 1 – Radiožurnál, a to v rámci zpravodajství a 
aktuální publicistiky, a to ve stejných vysílacích časech a obdobném rozsahu, v nichž Český rozhlas 1 – 
Radiožurnál o tématu informoval během 28. 11. 2017. Tedy v hlavních zpravodajských relacích ve 
zvolený pracovní den v časech 7, 8, 9, 12 a 18 hodin. Současně také v rámci vysílání pořadu Dvacet 
minut Radiožurnálu ve stejný den.   
 
Věříme, že nám Český rozhlas v tomto vyhoví a že se vyhneme dalším právním krokům. O svoji pověst 
dbáme stejně jako Český rozhlas. Věříme tedy, že Český rozhlas má zájem na tom, aby prezentoval 
nestranné a objektivní informace, a k chybě svých reportérů se dokáže postavit čelem. 
 
 
S pozdravem 
 
 
 
Ing. Josef Mráz        JUDr. Alexej Bílek, CSc. 
místopředseda představenstva AGROFERT, a.s.    člen představenstva AGROFERT, a.s. 
 
 
 
 
Příloha:  
E-mailová zpráva tiskového oddělení AGROFERT, a.s., ze dne 22.11.2017 
 
 
 
Na vědomí: 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 
Škrétova 44/6 
120 00 Praha 2 
 


