Jeden den s Drahomírou Kozákovou, specialistkou na nové příchutě

Nápady na nové příchutě si vozím i z dovolené v zahraničí

„Nápady na nové příchutě si vozím i z dovolené v zahraničí“, potvrzuje zalíbení ve své práci Drahomíra Kozáková, specialistka pro návrh a vývoj nových výrobků v Mlékárně Hlinsko a autorka malinové příchutě Kravíka, mléka Lascato na capuccino či tekutých zmrzlinových směsí. Novou příchuť může vymyslet v podstatě kdokoliv. Náměty chodí od zákazníků, zaměstnanců, přes facebook nebo mail a kromě toho zástupci obchodních řetězců radí, co by se dobře prodávalo. „Skvělý nápad na čokoládový nápoj jsem dostala od jedné paní od nás z výroby“, říká Ing. Drahomíra Kozáková, Ph.D.  a dodává, že nové nápady si společnost vždy roztřídí na ty, které pro ni mají smysl v daný moment, a ostatní odsune dál. Rozhodně je ale neruší. „Máme databázi, ve které si všechny nápady schováváme, a když přijde jejich doba, můžeme je použít.“ Od dobrého nápadu k výrobku s vyladěnou chutí je ale dlouhá cesta, na které nesmí odradit ani fakt, že ačkoliv se některé nové příchutě podaří namíchat během jediného dne, u jiných se vhodné suroviny hledají a míchají třeba půl roku.

 

 

 

 

 

Poté, co se firma rozhodne pro novou příchuť, je třeba vytvořit projektové zadání a stanovit různé fyzikální a chemické parametry. V této době už paní Kozáková začíná přemýšlet o realizaci nové myšlenky.

 

 

 

 

 

„V kanceláři kontaktuji dodavatele surovin a poptávám ty nejvhodnější. Připravuji tady také podklady pro dokumentaci k nové receptuře a novému výrobku.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„V laboratoři si nejdříve připravím předběžnou recepturu a potom různě míchám suroviny poptané od různých výrobců a zkouším dolaďovat chutě. K jednomu projektu mám až 50 surovin – různé aromatické suroviny, barviva atd. Chuť míchám tak dlouho, dokud nenajdu takovou, o které si myslím, že by odpovídala myšlence nebo produktovému zadání. I když mám vždy určitou představu, někdy trvá dlouhou dobu, než se mi ji podaří dosáhnout. A tak zkouším další a další.“

 

 

 

 

 

Suroviny si testuji zvlášť a už to mi dává představu o produktu. Jednotlivé vzorky mohu intenzivně ochutnávat jen 2-3 hodiny denně, potom musím udělat pauzu, nechat chuťové buňky odpočívat a připravovat si další věci. Před našimi zraky namíchala paní Kozáková základ chutě malinového Kravíka –  mléko, aromata s příchutí maliny a cukr.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud sama cítím, že je to ono, zvu kolegy, aby přišli novinku ochutnat. Nenechám se ale odradit, když mi někdo řekne, že mu nová příchuť nechutná. Vždy mám připraveno několik variant (5-10 vzorků). Každý měsíc máme inovační schůzky, na kterých novou příchuť testuje celé vedení a kde probíráme všechny projekty, které se řeší. A právě na nich se rozhoduje, která chuť je nejlepší.

 

 

 

 

 

 

 

 

Až ve výrobě se ukáže, zda suroviny fungují při technologickém zatížení. Pokud dojde ke snížení chuti nebo se ztratí barva, děláme v receptuře úpravy.

 

 

 

 

 

 

Nové výrobky se testují i na cílových spotřebitelích. U malinové příchutě, kterou paní Kozáková vyvíjela naposledy, to byla skupinka zhruba 50 malých dětí.