AGROFERT nikoho nepoškodil. Server Echo24 si vymýšlí

26. 7. 2017

Na serveru Echo24 se objevil manipulativní článek s názvem „Česko platí stamilionovou pokutu kvůli kravám. Poškodil nás i Agrofert?“. Redaktorka Cápová v něm spekuluje o tom, že pokutu České republice způsobila jedna ze zemědělských společností koncernu AGROFERT. Takový výmysl je opravdovou novinářskou nouzí, jelikož jsme na dotaz paní redaktorky jsme se pokusili jí odpovědět, v čem spočívá ona pokuta a proč ji Česká republika bude muset platit. Výsledek? Redaktorka použila sotva polovinu odpovědi a překroutila si ji tak, aby se jí hodila. Posuďte sami.

Dotaz redaktorky Cápové ze dne 25. 7. 2017:
Dobrý den, pane Hanzelko,
na základě našeho telefonátu posílám dotazy týkající se pokuty 810 milionů, kterou Česko platí do rozpočtu EU kvůli špatnému kontrolování přesunů a registrací zvířat.
Objevily se informace, že mezi kontrolovanými firmami ze strany EU, které porušovaly předpisy, měly být i firmy z koncernu Agrofert. Můžete tuto informaci potvrdit, nebo vyvrátit, prosím?
Předem děkuji za odpověď!

Odpověď koncernu AGROFERT ze dne 25. 7. 2017:
Vážená paní redaktorko,
o auditu máme informace pouze z médií, takže jeho závěry nemůžeme nijak komentovat. Pokud je nám známo, audit a jeho vyřešení je zjevně věcí Ministerstva zemědělství ČR. Nerozumím tomu, proč s tím spojujete koncern AGROFERT. Dle našich informací se celá situace týká rozdílu v unijní a české legislativě z roku 2012 (zatímco EU požadovala hlášení zvířat do 7 dnů, tak česká legislativa měla lhůtu 15denní). S AGROFERTem to tedy nemá nic společného. Hlášení zvířat v podnicích koncernu AGROFERT patří ke standardním úkonům, které ukládají předpisy.

Jenže vtip je v tom, že redaktorka Cápová potřebovala napsat „skandální“ článek o AGROFERTu. Za každou cenu. To, že se věc týká rozporu v české a unijní legislativě, nehraje roli. Pro čtenáře redaktorka připravila jinou verzi. Co na tom, že není pravdivá? Hlavní je splnit úkol: naházet špínu na AGROFERT.